نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1642
-
الف
+

بزرگداشت حافظ به صورت مجازی برگزار شد

بزرگداشت حافظ از سوی موسسه فرهنگی «اکو» و دانشگاه «علامه طباطبایی » به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2،  نشست بین المللی بزرگداشت «حافظ» از سوی «موسسه فرهنگی اکو»  و دانشگاه «علامه طباطبایی» به صورت مجازی برگزار شد.

اساتیدی از دانشکده های زبان فارسی کشورهای «افغانستان» ، «ایران» ، «تاجیکستان»، «ترکیه»،«ازبکستان» و «لبنان» به مناسبت20 میزان (مهر) روز بزرگداشت «حافظ »شاعر غزل سرای منطقه اکو سخنرانی و بحث و تبادل نظر کردند.

این نشست با سخنرانی «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو آغاز شد.

بختی سخن خود را با بیتی از «شبلی نعمانی» در ستایش حافظ شروع کردو گفت :« گر خداوندی هوس داری در اقلیم سخن/ بندگی حافظ شیراز می بائیست کرد»

وی در ادامه به راز ماندگاری حافظ اشاره نمود و گفت : حافظ تنها شاعر فارسی گوی است که مردم با هزاران امید بر دیوانش تفال می زنند تا گره از کارشان باز شود و روزگارشان پر از سرسبزی و نشاط و طراوت باشد.

در ادامه «نعمت الله ایران زاده» رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه «علامه طباطبائی» در حرکتی منحصر به فرد به جای سخنرانی و به منظور ادای احترام به «محمدرضا شجریان» استاد مسلم آواز ایران که چندی پیش دار فانی را وداع گفت و حافظ شناسی قهارنیز بود، اساتید و شرکت کنندگان برنامه را به شنیدن پارچه ای موسیقی از وی مهمان کرد.

بعد از سخنرانی افتتاحیه، «محمد ناصر ره یاب » استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس دانشگاه «غالب هرات» در افغانستان به عنوان اولین سخنران برنامه گفت : حافظ در جامعه زبانی فارسی دری زنده است و حتی در این زمانه ای که تلویزیون و انترنت و کتاب های گوناگون کتب متون کهن را از خانه های ما دور کرده است هنوز «حافظ » در شهر و روستاهای «هرات» خوانندگان بسیاری دارد.

«محمد حسن حسن زاده» مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «علامه طباطبائی» نیز طی سخنانی ددر این مراسم  گفت: بیشترین نگاه به حافظ نگاه عاشقانه و عارفانه بوده است و این نگاه دستاوردهای بزرگی هم به همراه داشته است.

وی افزود : از رازهای ماندگار حافظ این است که او عاشقانه و عارفانه شعر سروده است و از آنجا که دل دادگان شعر عاشقانه و عارفانه در سراسر گیتی بسیار زیاد است اقبال به شعر حافظ بسیار زیاد شده است.

«قوران بیک اف»استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خاورشناسی «تاشکند» به عنوان سخنران بعدی، سخنانی چند در مورد حافظ ایراد کرد.

«بیک اف» تاکید کرد: از دیرباز شیفته حافظ بوده است و رساله دکتری و یکی از کتاب هایش «هفت پرده اسرار حافظ» را در مورد او نوشته است.

«یعقوب شفق»، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «کریک قلعه ترکیه»، دراین نشست به جایگاه حافظ در ترکیه اشاره و  عنوان کرد: «حافظ »در ترکیه زمان عثمانی به عنوان یک صوفی مقام والایی داشته است و دیوان او نه تنها برای آموختن زبان فارسی که آموزش فنون بلاغت نیز مورد استفاده قرار می گرفت .

«شفق» اظهار کرد : میان آثار فارسی که در دوران «عثمانی» بیشترین شرح ها برآنها نوشته شده است می توان از «مثنوی معنوی»، «گلستان »و« بوستان»، «گلشن راز» و «دیوان حافظ ». نام برد

آخرین سخنران نشست مجازی بزرگداشت حافظ، «نعیمه شکر» استاد دانشگاه ادبیات و علوم انسانی «زحله لبنان» با خواندن  برخی اشعار  حافظ و توصیف صفات جلاله خداوند در شعر حافظ پرداخت و بعضی کلمات یا اشارات و اقتباس هایی که حافظ از قرآن وام گرفته بود را شرح داد.

«عبدالنبی ستار زاده» استاد زبان و ادبیات فارسی «دانشگاه ملی تاجیکستان» نیز در ویدیوی ارسال خویش پیرامون سابقه حافظ پژوهی در تاجیکستان و حافظ شناسان این کشور اطلاعات مبسوطی را ارائه نمود.

به نقل از سایت رسمی موسسه فرهنگی اکو، گفتنی است مشارکت این شرکت کنندگان نشان دهنده  وسعت نفوذ اشعار حافظ تا خارج از مرزهای جغرافیایی  و محبوبیت او در بین فارسی زبانان و غیرفارسی زبانان است.

م آ

نظر شما
ارسال نظر